Wednesday, December 30, 2009

Panggilan Ilahi



Tajuk post saya kali ini tidak relevan langsung dengan gambar di atas.. Adakah disebabkan saya menyukai kucing? Itu memang tidak dinafikan lagi.. Entah berape banyak kubur kucing di rumah saya pun saya tidak ingat.. Pendek cerita saya memang kaki kucing.

Tetapi bukan kucing yang saya ingin bicarakan di sini tetapi sebaliknya. Cuba lihat kucing di atas.. Sangat comel dan seperti menunggu arahan.. Sungguh comel sekali..kawaiii!!! (maaf tidak dapat mengawal emosi)

Dan ceritanya bermula di sini...

"Kak Uda.. tadi Usu panggil kucing Usu pastu die datang.."

Saya pelik... mimpi ke adik saya ni? Biler maser die ade kucing. Bukan Umi dah buang kat pasar ke (yang dikutip kembali oleh abang saya yang juga kaki kucing). Saya buat endah tak endah sahaja..

"Kak Uda! Kak Uda dengar tak ni?"

"Alah...bukan tu kucing rumah belakang ke? Bukannye kucing Usu pun.."

"Kak Uda!! Itu kucing Usu tau.. Usu panggil die dan die datang.. Kak Uda tahu tak perasaan tuan kucing tu biler panggil kucing die and die datang.. Bahagia tau tak.."

Saya terdiam.. Merenung wajah adik saya yang bersinar-sinar itu.

Saya terfikir..






Beginikah gembiranya Allah bila hambaNya yang diciptakan menunaikan Solat ketika sudah tiba waktu solat.

Beginikah gembiranya Allah melihat hambanya sujud kepadaNya.

Beginikah gembiranya Allah apabila melihat hamba-hamba yang diciptakanNya mengikut segala syariat dan undang2 yang ditetapkannya demi kemaslahatan hambanya juga.

Jawapannya mestilah ya dan lebih lagi. Perasaan Sayang Allah kepada makhlukNya tidak dapat ditandingi oleh sebarang satu makhluk pun yang diciptakan Allah.

Kerana??

Allahlah Rabb dan dia yang paling Agung Yang Memiliki Arasy yang Tinggi. There is no way we can beat Him. He is most Merciful that we can't bear it..

Thursday, December 17, 2009

best ker biler senang??

Alhamdulillah..waktu yang ditunggu2 oleh pelajar spm kini sudah tiba..saya tidak dikecualikan.
Bestnyer..biler spm dah habis..bestnyer biler xpayah belajar lagi.
Bestnyer biler dapat buat apa yang kite suka tanpa fikirkan spm.
Best biler x payah nak susah2 study..bersengkang mata malam2 belajar..




Tapi cuba kita fikir balik..best ker biler senang? best ker biler banyak masa terluang? best ker? best ker xder buat apa-apa? jawapan pada diri masing2 tapi bagi saya..

tak best

sebab??

pertama, ia buat saya lebih jauh daripada Allah apabila saya mengisi masa lapang saya dgn benda2 yang lagho..
saya juga tak buat benda yang bersungguh2 seperti di dalam suasana spm..
saya juga memupuk sifat malas dalam diri saya..

dan saya sedar..peperiksaan spm sangat memberi makna kepada saya kerana mengajar saya untuk bertawajuh kepada Allah..
memupuk sikap pengharapan kepada Allah..
jadi janganlah kita terlalu gembira atas kemerdekaan yang sementara ini kerana mungkin apa yang kita anggap baik sebenarnya buruk di sisi Allah dan ini ialah merupakan ujian yang berat kepada kita bekas pelajar spm..
bagaimana kita menghabiskan masa terluang kita..semua itu dinilai di mata Allah swt..tuhan kita..dan ini peringatan untuk diri saya yang lemah dan daif ini..moga Allah mengistiqamahkan kita di jalan nya di mana kita akan terus berusaha mendekatkan diri kita kepada Allah..
InsyaAllah..

Saturday, October 10, 2009

Nikmat

Sejenak saya membelek-belek buku pelajar cemerlang SPM08 Nik Nur Madihah. Di bahagian belakang diselitkan nasihat dan pedoman untuk berjaya salah satunya ialah..

* Jadikan kesusahan sebagai satu nikmat

Saya hairan.. Dah susah di mana nikmatnya?? Hidup hanya sekali dan berhak untuk hidup senang dan bukan saya maksudkan di sini bermewah2an yang melampau. Dan melihat kesusahan atau ujian sebagai satu kenikmatan amat susah dilakukan kecuali kita benar2 mengalami kesusahan tersebut. Lalu terjadilah satu peristiwa....

" Salam.. sikit lagi saya sampai,"

Saya memberi janji dengan pasti kepada kawan yang sedang menanti. Saya penunggang yang tak lagi terbabas. Dengan kekuasaan Allah motor yang saya tunggang terbabas di selekoh; kawasan berpasir.

Ya Allah, sakitnya.

Ya Allah, bantulah aku.

Dengan tangan berlumuran darah siku berluka2an melambatkan pergerakan. Hujan mula turun dengan rintik-rintik. Tiada sesiapa di sini...

Kesusahan melanda diri saya.. Hanya Allah tempat bergantung ketika ini. Dan saya terfikir adakah kesusahan ini satu nikmat?

Jawapan saya

YA

Mengapa??

Sebab saya peroleh nikmat bersyukur dengan kurniaan yang Allah berikan.

Sebab saya merasai nikmat mengingatinya.

Sebab saya dapat nikmat perhatian dari keluarga dan rakan-rakan.

Sebab saya merasakan itu satu kifarah dosa-dosa saya lakukan sedar atau tidak sedar.

Sebab saya merasakan saya diberi perhatian oleh Allah kepada saya.

Dulu abang saya pernah terkena satu penyakit kulit yang agak teruk.. Saya cemburu kerana Allah memilih dia untuk terkena penyakit tersebut.

Pernah Abu Bakar berkata:

" Aku masih boleh bertahan dengan ujian kesusahan tetapi tidak kepada ujian kesenangan "

Jadi pembaca, jika sekarang kita rasa senang bukan bererti Allah melupakan kita tetapi ujian yang ramai yang tidak dapat tandingi dan jika Allah menetapkan kesusahan pandanglah ia sebagai satu nikmat.

Wallahua'lam

Monday, August 3, 2009

Lelakiku..masih adakah lagi?




Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya mendongak megah,
Lelaki kami Asadullah, Saifullah,
Tokoh ramai tak terkira,

Kini,
Bila diesebut lelaki,
Wanitanya menunduk lemah,
Tokoh kami sedikit sekali,
Ramainya, boneka Yahudi.

Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya tenang di hati,
Lelaki kami menjaga,
melindungi,

Kini,
Bila disebut lelaki,
wanitanya mula cabut lari,
lelaki pengkhianat, perogol bersiri.

Dulu
Bila seorang wanita teraniaya,
Sepasukan kuda putih membela,
Al - Mu'tasim kebanggaan wanita,

Kini,
Ribuan wanita suci dipenjara,
Fatimah diperkosa minta dibela,
Lelaki tunduk x bertenaga.

Dulu,
Bila wanita dibawah jagaannya,
Lelaki memagari sehabis daya,
Tiada siapa berani menggoda.

Kini,
Bila wanita di bawah jagaannya,
Lelaki tak kisah auratnya terbuka,
Wanitanya dibiar bebas, binasa.

Dulu,
Lelaki bermatian mencipta sejarah,
Kental berjihad, tekun berdakwah,

Kini,
Lelaki hanya menyanjungi sejarah,
Diri bermalasan tenaga tak dikerah.

Dulu,
Lelaki memperjuang deen dan ummah,
Al - Farouq , Zunurain mati terbunuh,

Kini,
Lelaki memperjuangkan diri dahn kroninya,
Hingga sanggup membunuh.

Dulu,
Lelaki bersatu menghadapi musuh,
Angkatannya kuat dan teguh,

Kini,
Lelakinya berpuak dandan berpecah,
Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Pada kelakian mu,Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Kami rindukan lelaki dulu,Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Acuan madrasuh rasul.

Tuesday, July 21, 2009

I am proud to be a Muslim



I am proud to be a muslim

Ramai yang menuturkan kata-kata di atas ini... Ramai yang diri kita Islam tetapi adakah kita benar-benar bangga sebagai Islam? Banggakah kita menjadi umat terpilih dan terbaik seperti dijanjikan Allah? Banggakah kita menjadi umat Rasulullah? Banggakah kita mengamalkan sunnah-sunnah Rasulullah; manusia paling terbaik pernah diciptakan? Banggakah kita mengamalkan cara hidup Islam?

Mungkin sepintas lalu kita membaca persoalan di atas kita akan jawab YA!! Saya bangga!! Kenapa tak bangga pulak?? Mestilah bangga!! Takkan nak jawab tak bangga!!

Apa itu bangga?

Bangga mengikut fahaman literalnya ialah sesuatu yang menyenangkan, sesuatu yang kita lakukan tanpa was-was ataupun syak apatah lagi MALU. Bangga lebih dikenali sebagai Izzah. Jadi jika kita bangga menjadi muslim kita tidak akan rasa malu nak membawa imej Islam sebab kita bangga. Kita tak malu membawa personaliti Islam sebab kita membawa agama Allah. Bukankah itu sepatutnya berlaku pada diri masing-masing yang menjawab YA tadi?

Imej Islam...inilah saya ingin tekankan seawal penulisan saya pada hari ini.. Jika kita bangga terhadap Islam, kenapa kita tinggalkan syariat yang Islam wajibkan ke atas kita? Adakah itu dinamakan bangga?

Pernah dulu saya ikut parents pergi ke world conference alternative medicines di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Nama sahaja World mestilah ramai orang luar negara yang berpangkat doktor apatah lagi profesor datang ke majlis ilmiah ini. Pada keesokannya saya bersarapan bersama beberapa orang 'besar' yang datang dari India dan Europe.. Saya mendengar mereka berbual dengan ibubapa saya. Terus terang saya katakan saya bukanlah tahu sangat apa yang dibincangkan sebab fully english!! Apa yang mengejutkan saya orang India itu dengan bangga mengatakan tentang Hadis Nabi Muhammad. Beliau berusaha menunjukkan bahawa beliau mengkaji agama Islam ini. Saya terpana. Unbelievable!!

Apa yang saya dapat simpulkan bahawa mereka yang berpengetahuan tinggi terutama bukan Islam banyak mengkaji tentang Islam dan mereka kagum tentang Islam. Tetapi yang menyedihkan kita orang Islam pula berlumba-lumba meniru cara hidup Barat yang banyak terpesong itu. Malunya!! Tiba-tiba datang pemandu perlancongan mereka yang penuh bergaya, rambut terlepas tanpa segan silu, muka diselaputi mekap. Saya melihat dia.. Dia tahu tak apa dia buat sekarang ni? Orang yang awak nak pandu tu tahu tentang Islam? Awak tak malu ke? Tetapi persoalan itu hanya terzahir di hati..

Baru-baru ini pula dikejutkan dengan artis yang kembali tidak bertudung. Kenapa anda tidak bangga mengamalkan cara hidup Islam yang Allah janjikan syurga, ketenangan malah kemenangan? Kenapa kita perlu meniru mereka yang dimurkai Allah?

Janganlah kita bermimpi merampas kembali Palestin jika kita tidak bangga yang sebenar2nya terhadap Islam. Sedarlah bahawa yahudi dan nasrani berusaha menyerang pemikiran kita supaya kita bangga dengan Islam. Kita meletak Islam di tangga yang terbawah. Tanamkan rasa Izzah dan Zaman Kegemilangan Islam pasti akan datang.. IsyaAllah.

Saya bangga menjadi seorang Islam!!

Monday, July 13, 2009

DEBAT-kenangan suka,duka,pahit dan manis

Alhamdulillah diizinkan Allah untuk tanganku mencoret sesuatu di atas laman maya ini.. Yang pasti niatku hanya satu.. hanya kerana.. ALLAH!! ya.. ALLAH!! Hinanya diri ini jika membuat sesuatu menggunakan jasad yang diberi pinjam kepadaku tanpa mengingatiNya.. Malu sungguh diri ini.. Bodoh sombong diri ini jika aku berlaku sombong kepadaMu...

DEBAT MUSLEH

Miggu lepas 9-11 Julai telah diadakan pertandingan debat antarabangsa yang bertempat di Hotel Putra Kuala Lumpur. Hampir seluruh sekolah rangkaian Musleh menyertai pertandingan ini termasuklah sekolah di Indonesia dan Singapura.

Sekolah Menagah Al-Hidayah Ipoh telah menghantar 4 orang wakil... iaitu saya, Shahamin, Yulia (f4), Raja Husna (f4). Mh. Syamsiah sebagai guru pengiring kami. Kami pergi dengan hati yang berdebar-debar, gelisah dan boleh dikatakan tertekan. Kami sedar ada beban yang berat perlu kami pikul... MENANG!! Gelisah kerana kurangnya pengalaman serta kemahiran. Berdebar dengan perlawanan yang akan kami lalui dengan sekolah lain dan sebagainya.

Ini adalah fakta dan saya ingin berterus-terang di sini.. Kami hanya berlatih 2 MINGGU!! Bila ada wakil musleh datang ke sekolah lebih kurang 2 minggu lepas, baru kami tahu yang debat bukanlah hanya bercakap dan bidas sahaja tetapi punyai protokol tersendiri..

Premis...

Rasional...

Kayu Ukur...

Kata Kunci...

Definasi konseptual...

What the hack?! Apalah perkataan-perkataan ini.. Berat telinga mendengar berat lagi kami memikulnya.. Tuan yang dipertua.. Allah izin minggu yang amat sesuai untuk berlatih saya dan ahli yang lain sibuk dengan minggu sains dan matematik.. Buat projek!! Water detecter..

Dipendekkan cerita (x perlu diterangkan ttg hotel, mknn and so on) bermulalah pusingan pertama. Kami akan berlawan dengan Sekolah Tahfiz Islah Tok Pedu, Kedah. Usul kami ialah:

SUKAN MEMUPUK PERPADUAN

Nervous punyer pasal hampir-hampir sahaja saya hilang kata2.. Tapi ku gagahkan diri ini sebagai third speaker. Bidas segala-galanya. Oh, lupa pula kami ditakdirkan sebagai pembangkang. Maka keluarlah keputusan dari meja hakim (ada sorang hakim je) bahawasanya usul....

Allah, Allah, Allah... bantulah hambamu... hatiku berdetik dan berdoa..

Usul... Ditolak!! Kami menang!! MENANG!! Alhamdulillah. Ya Allah manisnya kemenangan.. indahnya perasaan ini.. Allah berikan kami peluang merasainya sebelum terlambat kerana lawan kami selepas ini ialah SMI HIDAYAH JB (B). Ya Allah ujian apakah ini ?? Kumpulan yang menjadi JOHAN Inter School Debating UIA baru-baru ini ?!

Dan seperti dijangka.. Kami tewas tetapi kami gembira. Kami puas hati kerana kami sudah buat yang terdaya. Oh ya..usul kami ialah:

PROTON MERUGIKAN NEGARA

Sekali lagi kami menjadi pembangkang dan kekurangan kemudahan internet menyebabkan kami kehilangan punca. Pihak lawan pula tidak habis-habis menerangkan hujah mengenai fakta semata-mata. Allah yang susun begini dan kami perlu redha.. Bukankah jika kita redha akan ujian yang Allah berikan maka Allah redha akan kita. Apalah yang kami harapkan berbanding kemenangan selain daripada redha Allah??

Pusingan ketiga pula di atas usul:

HUKUMAN ROTAN ADALAH WAJAR

Lawan kami pula adalah Al-Amin, Bangi. Bukan calang-calang lawan itu. Mualim Zul pengetua kami yang sanggup datang dari Ipoh hanya semata-mata ingin menyaksikan perlawanan kami membakar semangat kami. Mula-mulanya kami gusar.. bagaimana kalau kami kalah lagi? Persoalan itu saya suarakan kepada beliau. Jawab beliau mudah sahaja "Kalah menang adat permainan. Biasalah tu.. Yang penting pengalaman. Tak semua berpeluang merasai pengalaman ini" jawab beliau sambil tersenyum.

Lapang hati kami selapang-lapangnya. Kami memang rasa ingin pengsan akibat keletihan mental dan fizikal kerana debat bukan hanya memerlukan mulut mengeluarkan kata tetapi seluruh tubuk kita. Dalam waktu yang sama saya teringat kata-kata Ummi yang disayangi:

"Bila kita berdebat tak semestinya kita diam bermakna kita kalah. Niat kita hanya kerana Allah dan biarlah Allah menilainya. Ingat.. jaga niat.. jaga niat.."

Allah uji kami lagi..kami kalah apabila usul ditolak dengan total manji 2. Kami jadi pihak kerajaan. Pertandingan kami sememangnya sengit dan kami meluahkan lafaz lega dan puas hati. Yulia telah terpilih menjadi pendebat terbaik untuk pertandingan ini. Ya..debat memang lain.. Jika kami kalah pun kami tidak terasa kecewa yang mendalam kerana kami tahu yang kami telah buat sesuatu dan pihak lawan juga tidak kurang hebatnya.

Isteri Mualim Zul tidak habis-habis menyalam kami dan mengucapkan tahniah. Katanya dia amat mengagumi perlawanan kami. Kami hanya tersenyum dan mengucapkan terima kasih.
Apa dalam fikiran kami ialah balik bilik, mandi, buat search pasal usul esok yang bertema politik. Ada usul pasal Barrack Obama pulak tu. Kami benar-benar keletihan dan benar-benar ingin membenamkan diri kami di katil empuk. Tidak salah bukan??

Saya terbangun pada pukul jam 2 pagi dan apa yang saya lihat Shahamin masih tekun dengan kertas kajang memikirkan usul politik esok. Terkejut bukan kepalang saya kerana kami yang lain sudah lena menyemai mimpi. Terus sahaja saya menggesanya untuk tidur.

Keesokannya kami diberikan 3 usul:

i) Barrack Obama wajah baru Amerika
ii) Asean wajar campur tangan dalam krisis di Myanmar
iii) PBB bukan hanya hiasan

Jadi sudah tentu kami dan telah bersepakat bersama pihak lawan kami SMI HIRA' JERAM memilih usul ke-3. Gigit jari kami jika kami memilih usul pertama dan kedua.

Debat Alhamdulillah berjalan dengan baik dan saya amat yakin untuk menang memandangkan kami berada di pihak pembangkang. Namun kami tewas juga. Saya amat pelik. Majin 5!!! Tidak masuk akal. Saya menyuarakan ketidak puasan hati kepada Ummi dan Ummi berkata; "Yang mengadili bukan Allah tetapi manusia biasa yang lemah.. Jangan mengharapkan kemenangan di puncak tertinggi tetapi keredhaan Allah."

Insaf saya seketika...kerana Allah. Keputusan akhir; kami tidak berpeluang masuk ke suku akhir perlawanan. Terbayang sekolah tercinta kami.. terbayang pelaburan sekolah kepada kami.. Kami mencuba sedaya mungkin!! Allah telah menyusun segalanya dan kami amat bertuah kerana mengutip pengalaman seindah ini. Perasaan kemenangan, kekecewaan, kesusahan dan sebagainya.

Jadi dengan coretan selebar ini moga tiada pihak menunding jari kepada kami dan menyalahkan seratus peratus kepada kami. Apalah yang kami dapat dengan tempoh yang lebih kurang 2 miggu ini. Moga Allah menilai segala usaha kami dalam berjalan menuju ke arah keredhaanNya.

Ameen

Tuesday, June 23, 2009

Lagu Tema

kalau dulu....

pergi ke kem2 dan aktiviti sekolah mesti mereka akan memilih satu lagu tema. Memang.. saya amat mengakui bahawa dengan adanya lagu tema ini semangat pun akan naik. Tengok sahajalah lirik2nya.. Mencabar jiwa anak muda berdarah panas sungguh.. Anak muda atau remaja memang pantang dicabar. Apatah lagi dengan bait2 lirik yang membolak-balikkan hati dan dengan mudah sahaja anak muda mendengus nafas dengan semangat..

pernah dulu..

kawan bertanya " Kamu ada lagu best2 x? Kami ni nak conduct program dan memerlukan lagu yang best2.." Saya tersenyum.. lagu best2 memang berlambak tetapi lagu yang berkualiti lagi efektif bagi jiwa2 anak muda memang jarang sekali.. Kalau ada pun rata2nya datang dari indonesia.. Lihat sahaja lagu ar-Ruhul Jadid yang popular itu.. Lihat sahaja kumpulan izzatul islam yang menunjukkan usaha menasyidkan lagu Robitah; doa Rasulullah.

dulu...

semasa saya mengikuti program kem minda kreatif di pendang, kedah saya berpeluang mendengar pengalaman dari seorang kakak tentang lawatannya ke indonesia. Katanya semangat pemuda di Indonesia memang mengagumkan. Bukanlah saya ingin memuji2 Indonesia dengan merendahkan Malaysia negara tanah air saya sendiri tetapi kita semua tidak boleh menafikan peranan Indonesia itu sendiri. Malah pejuang2 tanah air yang kita agung2kan dulu bertindak membebaskan Malaysia dari tangan penjajah British dengan melihatkan semangat2 pejuang2 Indonesia memperjuangkan tanah air mereka dari tangan penjajah Belanda.

sekarang..

izinkan saya berkongsi lagu2 yang bagus + best untuk dijadikan santapan pendengaran yang diberikan Allah untuk membantu dalam memikirkan kebesaranNya...

Video pertama
lagu tema untuk kem kmk12 dan kem pewaris haluan yang pernah saya sertai

SATU HATI


Video kedua
lagu tema untuk kmk 13 yang diadakan baru2 ini.. sementara itu pembaca boleh berkongsi aktiviti yang dilakukan dengan menonton video ini..

MALAYSIA MEMANGGIL




Saturday, June 13, 2009

Monday, June 8, 2009

the truth..

Di sekolah..

Alhamdulillah... syukur..... merdeka!!merdeka!! Akhirnya dua minggu yang penuh ke'stress'an ini berakhir juga...

"Umi..ambik sekarang...dah habis dah exam hari ni," aku dengan bersemangat berlari menelefon ibuku untuk mengambilku pulang..

2 minggu bercuti...
Di mataku terbayang...

Internet...

Novels...

Blogger...

Tidor...

perkara2 di atas perlu diqada'kan dgn segera..

Di rumah...

Aku berlari2 anak menuju di mana coordinate komputer terletak.. cepat2.. blog perlu di update dgn segera!!

tapi sesuatu yang aneh menggamit sanubariku... mengapa komputer dalam keadaan sesepi itu? skrinnya gelap gelita seperti malam...

perlahan2 kakiku melangkah ke komputer tersebut... dan aku sedar sesuatu telah terjadi kepada komputer tersebut...

PC hilang!! aku mencari dan menggeledah sekeliling rumah namun tiada kelihatan..

"Ayah pegi baiki PC tu, byk sgt virus.. apelah yg korang download.." ayahku menerangkan duduk perkara yang sebenar..

What!! Why now??

Jadi, begitulah kisahnya mengapa visitor2 melihat blog ini dalam keadaan sepi baru2 ini... ini kerana ketiadaan PC yang boleh mengupdatekan blog.. Semoga ayah ana membaca blog ini dan terus mengembalikan PC ke rumah ini... Tetapi ana sedar setiap berlaku mesti ada hikmah yang tersirat sebaliknya..

wallahua'lam

Saturday, May 16, 2009

Friday, May 1, 2009

Hotseat!!

" Asma..Kamu ni...depan cakap lain tapi belakang buat lain..." kata si sahabat A ini.

" Kamu ni...biler kiter panggil nak tanye something kamu buat x taw jer... lama kiter pggil...(terdiam sejenak ..berpaling..dan menangis..) biler kamu buat mcm tu smgt kiter nak belajar pun berkurang..." teresak-esak si teman B ini meluahkan tegurannya..

Ana sedih..ana keliru..ana bingung..pelik...

Ya...ana bukannya terlalu BAIK sampai segala yg ana lakukan perfect tapi yang pasti ana belum bersedia menerima teguran sedemikian rupa...

Lebih baik ana terangkan dari awal apa yang berlaku sebenarnya.. Ader la satu hari ni... ana pergi ke satu progam yg hanya Kelas ana yang buat... program tu namenyer Hot seat..

Hot Seat tu aper??

Hot Seat ialah satu kaedah untuk kita sedar di mana kesilapan kita tapi.. dengan cara macam kat bawah ni...




senang cerita tegur seseorang dengan DIRECT .. mulanya ana keliru, sakit hati dan sewaktu dengannya bila seseorang tegur kita secara berterus terang sedemikian rupa...

Lalu ana buat track di pewaris.net untuk membincangkan perkara ini... apa salahnya ana survey pandangan dan pendapat orang lain...

Dan ini hasilnya.. moga menjadi panduan bagi anda mengalami kekeliruan yang sama..

Pandangan pertama:


"
hikmah adalah yg terbaik....
hikmah disini maksudnya apabila kita memerlukan kekerasan maka kekerasan adalah wajib, tetapi jikalau perlukan kelembutan, maka kelembutanlah menjadi wajib...

Tak semestinya cakap direct boleh selesai maslah...tak juga ckp lemah lembut juga selesai maslah...

Yg penting kita nak betulkan org, perlu berlaku selepas kita minta petunjuk ALLAH... Kemudian baru kita bertindak... bukan kita tegur direct dgn nafsu dan marah...

Allah saja dpt ubah org bukan kita...

Tapi kalau tegur masalah peribadi (lebih kepada msalah yg aib) depan org ramai walaupun ketua halaqah yg buat pun, bagi ana tak sesuai dan boleh sebabkan dia lari, even ana pun rasa camtu....

Kita nak jadi pembimbing, bukan kita nak jadi penegur...

Kita perlu jadikan diri kita abang kepada adik halqah kita...
Kita perlu jadi ayah bagi anak halaqah kita...
Kita perlu jadi seorang shbt bagi shbt sehalaqah dgn kita...

Halaqah ini hanya sebahagian dari proses Tarbiyah yg syumul...

Tak semua benda dapat diacomplissh by halaqah...

mungkin dgn kita makan malam dgn masul kita boleh selesai maslah kita...

Konsep halqah ini tempat untuk meningkatkan kefahaman dan kesedaran kepada Islam...

ni pendapat ana..."

Pandangan kedua:

"ermm..nak bg pendapat skt..mgkn hampir sama ngn pendapat akhi muhaimin..

islam mengajar kite cara berhikmah dlm dakwah mahupun tarbiyah..sperti dalil menyebut;"ud'u ila sabili rabbika bil hikmah wal mau'izotil hasanah"..tp hikmah ni maksudnya bkn berlembut setiap masa dan setiap tempat,ada masa kite perlu berkeras.cnthnye klu shbt yg kite nak tegur 2 berkesan jike kite tegur secara keras,maka kite kene tegur secara keras.begitu lah sebaliknya dan yg seumpama dgnnya.ini baru dikatakan berhikmah.dlm sirah rasulullah slalu menggambarkan baginda berhikmah dlm berdakwah dan mentarbiyah.sbgi cnth,baginda menegur abu zar dgn menyatakn bahawa dlm hatinya masih mempunyai jahiliyyah kerana abu zar tlh menyindir bilal.hanya dgn teguran ringkas dari rasulullah itu tlh menyebabkan abu zar menyuruh bilal memijak kepalanya kerana merasa dirinya terlalu hina.

macam 2 jgklah dgn ape yg dikatakan sbg hot seat,jika dirasakan itulah yg terbaik dan memberi kesan kpd ahli halaqah,ape salahnya.cume perlu berjaga2 supaya setiap teguran KELUAR DARI HATI DAN MASUK KE DALAM HATI.bkn niat utk menyakitkan hati atau menindas.

utk mendapat teknik2 dan cara2 terbaik dalam dakwah dan tarbiyah,selalu lah merujuk sirah rasulullah sebagai panduan..

wallahua'lam"

Bagi ana dua pendapat di atas ini adalah yang terbaik untuk dipersembahkan kepada pembaca budiman sekalian... Terpulang kepada anda semua untuk menilainya.. Wallahua'lam

Sunday, April 12, 2009

It's true..

DON'T UNDERESTIMATE US








Saturday, March 14, 2009

Huh?? Accident?? Kemalangan??


INILAH REALITINYA

Bila ternampak.. menimpa.. dan mengalami musibah seperti kemalangan dan apa jenis kecederaan sekalipun hati kita akan terdetik:
Tapi..tanpa sedar..kita sudah mengenepikan Allah yang berkuasa ke atas segala sesuatu..
Kita lupa bahawa Allah yang menetapkan segala kejadian dan Allah jugalah yang boleh menyelesaikannya...

Kenapa kita lupa? Kenapa kita sombong? Bila ambulan sudah datang ketika di hospital... barulah kita meminta kpdNya...tak malukah kita?

Jadi pembaca..segala apa musibah yang berlaku memintalah kpd Allah krn kita ini hamba yang lemah dan mmg memerlukan pertolongan..

Rasulullah pernah bersabda bhwsnya jika kita inginkan peyembuhan yang berkesan perlu mematuhi 3 syarat ini:

i) solat hajat
ii) ikhtiar
iii) asbab

Yakin kpd Allah dan Allah tengok sejauh mana tahap keyakinan kita kpdnya..

Friday, February 13, 2009

IBADAH...


*gambar hiasan semata-mata

" Lari...lari..cepat!! Sikit jer lagi..boleh..boleh.."


itulah kata-kata semangat yang diberi oleh teman-teman untuk membangkitkan semangat para peserta. Itulah perkara-perkara yang berlaku di sekolah ana sekarang... Demam sukan!!

Ya..bulan Februari ini lebih dikenali sebagai minggu sukan dan 'cross country zone'.. tak semua yang suka..tapi teman-teman, ana ingin berkongsi ayat Quran..

'tidak aku jadikan jin dan manusia kecuali beribadah'
ad-dzariyat:56

Sebelum pasukan rumah ana berlepas untuk beraksi kami ditekankan dengan ayat ini... Jika kita bersukan tetapi hanya nak menang kita hanya mendapat penat dan lelah serta piala yang diidamkan.. tapi teman-teman jika kita bersukan di samping niat untuk beribadah kepada Allah insyaAllah saham kita di akhirat semakin aktif..

Bukan sahaja kita mendapat kemenangan tetapi pahala niat kita bertambah dan bernilai di mata Allah.. Teringat kata-kata Saidina Abu Bakar..

'Jika seseorang itu mengejar akhirat nescaya disisinya terdapatnya dunia'

wallahua'lam

Friday, January 30, 2009

Song FOR Gaza..



WE WILL NOT GO DOWN

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight



TELL ME WHY

In my dream, children sing
A song of love for every boy and girl
The sky is blue and fields are green
And laughter is the language of the world
Then i wake and all i see
Is a world full of people in need

Chorus:
Tell me why(why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something i have missed?
Tell me why (why) cos i don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand
Tell me why?

Everyday i ask myself
What will i have to do to be a man?
Do i have to stand and fight
To prove to everybody who i am?
Is that what my life is for
To waste in a world full of war?

Chorus:
Tell me why(why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something i have missed?
Tell me why (why) cos i don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand
Tell me why?

Chorus:
(children)tell me why?(declan)tell me why?
(children)tell me why?(declan)tell me why?
(together) just tell me why, why, why?

Chorus:
Tell me why(why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something i have missed?
Tell me why (why) cos i don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand
Tell me why?

Chorus:
Tell me why (why,why,does the tiger run)
Tell me why(why why do we shoot the gun)
Tell me why (why,why do we never learn)
Can someone tell us why we let the forest burn?
(why,why do we say we care)
Tell me why(why,why do we stand and stare)
Tell me why(why,why do the dolphins cry)
Can some one tell us why we let the ocean die?
(why,why if we're all the same)
Tell me why(why,why do we pass the blame)
Tell me why (why,why does it never end)
Can some one tell us why we cannot just be friends?
Why,why

Monday, January 26, 2009

LILLAHI TAALA

Salam... Alhamdulillah diberi kezinan daripada Allah swt untuk tangan ku mengetuk keyboard ini demi satu niat.. LILLAHI TAALA. Demi Allah... Segala yang kita lakukan mestilah kerana pencipta kita bukannya sebab lain. Malah bila anda semua lihat dan membaca post ini tajdidkan niat.. Kerana Allah.. Malah bila kita bukak line internet ini pun betulkan niat kita... kerana Allah..






Tetapi ramai yang tersasar dari melakukan perkara penting ini... contohnya:
Puasa tapi mengharapkan fadhilat, Solat Hajat tapi niat kerana sesuatu, membaca surah Yusuf ketika mengandungkan anak supaya anak cantik atau kacak seperti Nabi Yusuf dan lupa langsung tentang Allah.




Baiklah..contohnya anda membeli rantai emas kerana emas boleh digadai dan merupakan aset yang mana kadar gadaian lebih tinggi daripada membeli dan dalam masa yang sama anda memakai rantai tersebut. Anda kelihatan cantik sekali apabila memakai rantai emas itu dan membuatkan seri di wajah anda terserlah dgn kehadiran emas itu...





Begitulah niat...kita membaca Quran hanyalah kerana Allah bukan kerana lain dan fadhilat2 insyaAllah dgn izin Allah akan sampai kepada kita tanpa perlu kita minta.. Yakin dan bersangka baiklah dgn Allah. Seperti kecantikan dan seri pada wajah kita apabila memakai rantai emas.. kecantikan dan seri itu pasti datang dan memang datang begitulah pahala dan fadhilat2.. yakin pada Allah yang fadhilat2 tersebut PASTI datang!! Jadi..niatlah kerana Allah sebelum memulakan segala apa pun.

Monday, January 19, 2009

warkah buat teman

We are gonna be Senior!!

Kepada semua sahabat2 ana yang dikasihi kerana Allah, sedar tidak sedar kita sudah melangkah lagi satu tapak ke tangga yang tertinggi di bumi Hidayah yang diberkati. Mungkin tahun depan merupakan tahun yang terakhir bagi sesetengah daripada kita yang tidak bercadang untuk menyambungkan pelajaran ke peringkat STAM. Jadi kita akan jadi pemimpin dan ikutan adik-adik. Imej Hidayah itu sendiri terletak di bahu kita sebenarnya.. Jadi ana dengan rendah hatinya ingin mengingatkan teman-teman dan diri sendiri juga akan akan beberapa perkara untuk kita menempuh alam 'senior' di sekolah kita yang tercinta.

FIRST Ilmu itu penting kerna dengan ilmu iman kita insyaAllah akan bertambah. Malah menuntut ilmu dengan niat yang ikhlas merupakan satu jihad dimana pahalanya menyamai berperang di jalan Allah. Jika kita dengan izin Allah mati ketika menuntut ilmu insyaAllah kita akan ditempatkan bersama para syuhada'. Jadi bersungguh-sungguh serta beriltizamlah kita menuntut ilmu bagi menggapai redha Allah. Spm jadikan sebagai wasilah kita bagi mengembangkan Islam.. Jadi teman-teman suburkanlah dengan sikap mencintai serta jiddiyah dalam menuntut ilmu. Senangkan hati mualim dan mualimah kita. Jangan buat perangai dan tumpukan sepenuhnya dalam target kita menuntut ilmu. Tolong serius kerana Allah menyukai pemuda yang tiada sikap keanak-anakan.

SECOND Pernah dulu kawan kita bertanyakan 'ikhtilat itu apa?' Izinkan ana terangkan apa yang ana fahami tentang ikhtilat insyaAllah~ Ikhtilat merupakan pergaulan lelaki perempuan yang tidak syari'e serta melanggar peraturan yang ditetapkan Allah. Ingin ana kongsikan kata-kata yang menarik serta hadis ini khas untuk teman-teman banat fillah sekalian;

sabda Nabi Muhammad saw

'Jika seseorang wanita itu solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, taatkan suaminya dan menjaga maruahnya, pilihlah mana-mana syurga yang dia mahu'

hadis riwayat Bazzar

Sahabat,
Akuilah hakikat kejadian dirimu menjadi pelemah keimanan lelaki. Seandainya pakaian malu kau tinggalkan daripada tubuhmu dan perbatasan aurat kau pandang sebarangan, jadilah dirimu sekuntum bunga yang indah, tapi sayang tidak berduri. Kau tidak layak lagi dimahkotakan sebagai si mawar berduri. Ingatlah sahabatku yang tersayang, Ingatlah bahawa ciri-ciri wanita solehah ialah dia tidak melihat lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya kecuali atas urusan yang diizinkan. Sesuatu yang tertutup itu lebih indah dan berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah. Yang tertutup itu indah! Alangkah baiknya jika kau memelihara keindahan dirimu sebagai hadiah yang kudus, suci, mahal dan berharga buat kumbang yang terpilih yang dijanjikan Allah buatmu.


Jadi banat, maruah kita sebagai wanita amat tinggi dan begitu berharga sehigga boleh menjanjikan syurga untuk kita. Maka jagalah maruahmu sebaik-baiknya. Jangan kau tewas kepada lelaki. Teman-teman, kurangkan or say no to ber'chatting'an dan ber'mesej'an antara berlainan jantina yang bukan di atas sebab-sebab yang membolehkan. Hati kita lama kelamaan menjadi kotor sedikit demi sedikit dan mana mungkin redha Allah mengiringi kita jika hati kita tidak berusaha sedaya upaya menyucikannya. Dan jika redha Allah tidak bersama kita, teman-teman.. bagaimana adik-adik kita meredhai dengan kepimpinan yang akan kita pikul di sekolah kelak? Jika kita sendiri melanggar ketetapan yang ditetapkan Allah mana mungkin adik-adik akan mengikut telunjuk kita?


Ya.. pesanan ini untuk diri ana juga. Sama-samalah kita bermula sedikit demi sedikit menyucikan hati kita untuk mencari secebis mardhatillah. Cukuplah setakat ini sahaja ana ingin ketengahkan. Ana perhati benda ini sudah banyak berlaku dan semakin hari semakin parah. Dan tidak mustahil perkara ini akan menjadi satu trend dan kebiasaan bagi kita. Waktu itu hilanglah sikap malu wanita, lelaki yang sepatutnya pemimpin seperti singa raja rimba menjadi lemah longlai tidak bermaya di bawah hanya satu jelingan wanita. Semoga Allah bukakan pintu rahmatNya kepada kita malah lebih luas lagi. Kuatlah kita melawan nafsu dan jahiliyah yang melanda deras di zaman ini.

Sabda Rasulullah

'Sesungguhnya mukmin yang kuat lebih dicintai Allah dari mukmin yang lemah'

wallahua'lam..

Monday, January 12, 2009

Sedih...

Hari minggu yang lepas ana dan ibu serta ahli keluarga yang lain pergi ke Taiping untuk menghantar adik ana ke sebuah sekolah berasrama. Dalam perjalanan pulang kami singgah ke pasar minggu di Kuala Kangsar sebelum ke rumah saudara dengan bertujuan membeli sedikit oleh-oleh. Namun, hati ana tidak tertarik dengan beraneka jenis kuih-muih yang dijual tetapi pandangan ana terlekat pada satu vcd yang berjudul PILDACIL. Dahulu saya ada juga mendengar khabar angin betapa menariknya sebuah rancangan realiti yang berasal dari Indonesia ini. Apa salahnya mencuba..


Di dalam kereta ana memainkan vcd di dvd player yang terdapat di dalam keretaku. Ana terkesima!! Ana ternganga!! Ana seperti di dunia lain!! MasyaAllah.. Alhamdulillah.. Ana menjadi begitu gembira kerana anak2 yang hanya berusia 6 tahun sudah petah bericara gaya da'i yang mempunyai masa depan yang cerah.. Anak2 yang comel, bersih mukanya berbicara tentang Islam dan suara mereka yang merdu mengalunkan ayat2 suci al-Quran.











Sampai di rumah saudara ana, tv di ruang tamunya dibuka. Ana sekadar memandang kosong ke arah rancangan tv berbayar itu untuk menghilangkan kegelisahan untuk menyambung kembali menonton vcd tadi. Lalu ana terlihat satu rancangan kanak2 yang semua orang rasanya tahu.. Tom-tom Bak.. sedih ana melihatnya.. kecil2 sudah diasuh menari, menyanyi dan berlakon yang entah apa2 entah. Sedih aku melihatnya.. Pakaian sahaja sudah mengalahkan artis2 di barat. Astaghfirullah..



Kini saya ingin berkongsi sebuah video yang memaparkan persembahan salah seorang dari peserta PILDACIL. Moga Allah melembutkan hati-hati para pembaca sekalian dan.. selamat menonton!!