Tuesday, July 21, 2009

I am proud to be a Muslim



I am proud to be a muslim

Ramai yang menuturkan kata-kata di atas ini... Ramai yang diri kita Islam tetapi adakah kita benar-benar bangga sebagai Islam? Banggakah kita menjadi umat terpilih dan terbaik seperti dijanjikan Allah? Banggakah kita menjadi umat Rasulullah? Banggakah kita mengamalkan sunnah-sunnah Rasulullah; manusia paling terbaik pernah diciptakan? Banggakah kita mengamalkan cara hidup Islam?

Mungkin sepintas lalu kita membaca persoalan di atas kita akan jawab YA!! Saya bangga!! Kenapa tak bangga pulak?? Mestilah bangga!! Takkan nak jawab tak bangga!!

Apa itu bangga?

Bangga mengikut fahaman literalnya ialah sesuatu yang menyenangkan, sesuatu yang kita lakukan tanpa was-was ataupun syak apatah lagi MALU. Bangga lebih dikenali sebagai Izzah. Jadi jika kita bangga menjadi muslim kita tidak akan rasa malu nak membawa imej Islam sebab kita bangga. Kita tak malu membawa personaliti Islam sebab kita membawa agama Allah. Bukankah itu sepatutnya berlaku pada diri masing-masing yang menjawab YA tadi?

Imej Islam...inilah saya ingin tekankan seawal penulisan saya pada hari ini.. Jika kita bangga terhadap Islam, kenapa kita tinggalkan syariat yang Islam wajibkan ke atas kita? Adakah itu dinamakan bangga?

Pernah dulu saya ikut parents pergi ke world conference alternative medicines di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Nama sahaja World mestilah ramai orang luar negara yang berpangkat doktor apatah lagi profesor datang ke majlis ilmiah ini. Pada keesokannya saya bersarapan bersama beberapa orang 'besar' yang datang dari India dan Europe.. Saya mendengar mereka berbual dengan ibubapa saya. Terus terang saya katakan saya bukanlah tahu sangat apa yang dibincangkan sebab fully english!! Apa yang mengejutkan saya orang India itu dengan bangga mengatakan tentang Hadis Nabi Muhammad. Beliau berusaha menunjukkan bahawa beliau mengkaji agama Islam ini. Saya terpana. Unbelievable!!

Apa yang saya dapat simpulkan bahawa mereka yang berpengetahuan tinggi terutama bukan Islam banyak mengkaji tentang Islam dan mereka kagum tentang Islam. Tetapi yang menyedihkan kita orang Islam pula berlumba-lumba meniru cara hidup Barat yang banyak terpesong itu. Malunya!! Tiba-tiba datang pemandu perlancongan mereka yang penuh bergaya, rambut terlepas tanpa segan silu, muka diselaputi mekap. Saya melihat dia.. Dia tahu tak apa dia buat sekarang ni? Orang yang awak nak pandu tu tahu tentang Islam? Awak tak malu ke? Tetapi persoalan itu hanya terzahir di hati..

Baru-baru ini pula dikejutkan dengan artis yang kembali tidak bertudung. Kenapa anda tidak bangga mengamalkan cara hidup Islam yang Allah janjikan syurga, ketenangan malah kemenangan? Kenapa kita perlu meniru mereka yang dimurkai Allah?

Janganlah kita bermimpi merampas kembali Palestin jika kita tidak bangga yang sebenar2nya terhadap Islam. Sedarlah bahawa yahudi dan nasrani berusaha menyerang pemikiran kita supaya kita bangga dengan Islam. Kita meletak Islam di tangga yang terbawah. Tanamkan rasa Izzah dan Zaman Kegemilangan Islam pasti akan datang.. IsyaAllah.

Saya bangga menjadi seorang Islam!!

No comments: