Saturday, December 27, 2008

Kem Pewaris 4, Pulakop, P. Pinang

''Kami hantar antunna pergi kem ni untuk kutip mutiara yang terdapat di sana.. Jangan biarkan dia tercicir walaupun sebutir'' kata Kak Sabil mengingatkan kami yang bakal ke Kem Pewaris pada minggu yang berikutnya. ''Antunna jangan fikir yang antunna ni soleh sebab tu antunna terpilih dan pergi ke kem ini. Tidak.. jika antunna dah cukup soleh kami takkan hantar antunna ke sana. Fikir yang antunna masih kekurangan ilmu sebab itu antunna terpilih untuk mendalami ilmu di sana''.

Aku mengangguk2 kan kepala. Benar juga katanya.. Ilmu aku tidaklah sehebat mana sebab itulah aku kena mencari ilmu tidak kira ke mana pun. Terbayang di tabir mata kegigihan Imam Syafie menuntut ilmu, tergambar bagaimana Imam Ahmad berpenat lelah mengharungi gurun sahara untuk mencari ilmu dan terasa kesusahan Imam Malik yang dihimpit kemiskinan kerana iltizamnnya memburu ilmu. Aku memandang sahabat-sahabatku, 5 orang kesemuanya. Kami inilah yang akan mewakili negeri Perak tercinta untuk kem ini.

Ya.. yang penting niat aku. Ya Allah aku ikhlas dalam menimba secebis ilmu-ilmuMu ya Allah. Berkatilah kami..

.........................................................

"Umi.. ayah... ana rasa boleh bertolak sekarang la... keretapi pun dalam setengah jam lagi sampai" hati-hati aku menyusun bicara. Maka dipendekkan cerita diizinkan Allah telah sampai aku ke stesen keretapi Bukit Mertajam. Pada mulanya aku hanya bergaul dengan wakil perak dan beberapa pelajar matri. Ini silapku juga, sombong tak tentu hala dengan beberapa sahibah wakil Selangor..erk..maksudku sombong yang hanya tahap pertama.

Aku bersama rakan-rakan perjuangan lain Alhamdulillah sampai juga ke Pulakop ini. Bagi yang tidak tahu, Pulakop singkatan bagi Pusat Latihan Ko Kurikulum yang bertempat di Bukit Mertajam Pulau Pinang. Melintas sahaja kereta Avanza hijau metallic pintu pagar ke Pulakop ini cepat-cepat aku mentajdidkan niatku untuk hanya mendapatkan Mardhatillah. InsyaAllah.

No comments: