Sunday, December 14, 2008

Kem Bina Insan - Haluan Perak (part 1)

Pada tarikh 12 - 14 Disember, bertempat di Kem PLKN Terkok, Sg. Siput telah diadakan satu Kem Bina Insan yang telah dianjurkan oleh Haluan Perak bagi peserta yang terdiri daripada aulad dan banat serta remaja. Bilangan peserta sekitar 150 orang dan program dirancang dan dikendalikan sepenuhnya oleh para fersilitator lepasan SPM serta para mahasiswi dan mahasiswa.

JUMAAT, 12 DISEMBER

Para peserta berkumpul sejak pukul 5 petang seperti yang ditetapkan untuk membuat pendaftaran. Walaubagaimanapun Allah izin saya dan keluarga sampai ke kem ini lebih kurang selepas maghrib dan tergesa-gesa ke surau untuk menunaikan solat maghrib selepas membuat pendaftaran dan meletakkan beg di tempat tidur yang disediakan.

Selepas itu para remaja wanita dibahagikan kepada 4 kumpulan dan menjalankan sesi taaruf sesama ahli kumpulan di surau. Kami diminta untuk melantik ketua kumpulan, setiausaha, melukis logo dan moto kumpulan. Masa yang diberikan hanya 20 minit lebih kurang. Dan Alhamdulillah Allah permudahkan kumpulan saya dari segi kerjasama idea. Kumpulan juga tidak kurang hebatnya.

Berikut ialah 4 kumpulan yang terbentuk:

i) Fityatal Haq
ii) Islamic Teenagers
iii) Jiddiyah
iv) Jejak Syuhada'

Kemudian kami diminta mempersembahkan hasil kerja kami. MasyaAllah begitu banyak lidah-lidah yang lancar dan bersemangat membentangkan moto-moto serta logo-logo kumpulan. Ya.. semangat kami membara, insyaAllah. Namun saya sedar setiap kata-kata yang kita keluarkan sebenarnya ialah janji yang dilihat oleh Allah. Dan kita seharusnya kuat kerana Allah akan menguji kita untuk membuktikan kebenaran kata-kata kita tadi. Moto kumpulan saya ialah ' Inna akhafu Allah wallahu maa'na', kata-kata yang kami ambil ketika Rasulullah mententeramkan Abu Bakar yang panik ketika di dalam Gua Hira'.

Kami kene kuat kerana bila-bila masa sahaja Allah akan uji kesungguhan kami..


SABTU 13 DISEMBER

Selepas solat subuh berjemaah kami disegarkan dengan kuliah Subuh yang diberikan oleh Pak Cik Farid. Mata yang seakan kuyu menjadi segar bugar selepas mendengar tazkirah ringkas dan menarik daripadanya. Kami diingatkan kembali tujuan kami ke sini iaitu Mardhatillah dan beliau mengatakan bahawa semua manusia dalam keruugian seperti yang terdapat di dalam surah al-Asr yang dibaca berulang kali kecuali orang-orang yang beriman. Dan RUGI yang dikatakan ini bukanlah seperti si peniaga yang kerugian tetapi kita rugi kerana terlepas nikmat syurga Allah dan dimasukkan ke dalam neraka jahannam. Syurga terlalu indah sampaikan Nabi Idris apabila meminta untuk melawat syurga dia terbeliak matanya selama 40 tahun tidak berganjak apabila diperlihatkan syurga dia ketakutan dan terkejut selama 40 tahun.

Ya Allah ruginya kami kerana kami mendustakan nikmat syurga Mu..

Selepas sesi riadah, hati-hati kami dibasuh lagi dengan tazkirah dari Mak Cik Ain. Kami ditekankan dengan sifat Rahim Allah. Kami diperingatkan dengan tujuan kami dihidupkan di atas muka bumi ini. Kerana sikap Rahim Allah, Allah telah menciptakan Syurga. Boleh sahaja Allah masukkan semua hamba ke dalam syurga tetapi Allah hanya minta kita beribadah kepadanya seperti yang dinyatakan di dalam surah az-Zariyat ayat 56.

'Wama kholaqtul jinna wal insani illa liya'budun'..

Allah amat-amat sayangkan hambanya dan Allah juga pemberi azab yang tegas. Kerna itulah hukum alam.Berdiri sikap yang penyayang disebalik sikap yang garang dan tegas. Dan orang yang 24 jam berkata lembut boleh jadi dia seorang pengkhianat dan penipu. Sebab itu manusia yang paling baik di dunia; Nabi Muhammad dibelah hatinya dan dibasuh dengan air zam-zam maka terhasillah seorang Rasul yang tinggi akhlak budinya.



Dan tangga untuk kita sayang kepada Allah hendaklah bermula dengan sayangnya kita kepada kedua ibu bapa kita. Jika kita tidak boleh sayang kedua ibu bapa kita maka gagallah kita untuk mencintai dan disayangi Allah. Ini amat bertepatan dengan hadis yang berbunyi;


' Redha Allah terletak kepada Redha kedua ibu bapa'

Jika kita inginkan iman kita hendaklah dimantapkan dengan ilmu, insyaAllah.. Dan ilmu memang kita boleh dapat di mana-mana. Di sekolah malah di televisyen dan komputer juga boleh tapi 'faham' Allah yang beri. Itu hak Allah untuk memberi kefahaman kepada kita. Timbalah ilmu sebanyak mana pun tapi tidak semestinya kita faham ilmu yang kita pelajari itu. Kenapa Allah tidak kurniakan kefahaman tersebut??

Ini kerana kezulumatan yang melanda diri kita. Kezulumatan ialah kegelapan atau perbuatan buruk. Sebab itulah setiap hari di dalam al-ma'thurat ada dinyatakan satu ayat dari surah al-Baqarah 'allazina kafaru auliya'u humuthogut yukhrijunahum minan nurri ila zulamat...'
Dan sebab berlakunya kezulumatan ialah:

i) berpunca dari makanan yang lari dari halalan toyiban, makanan yang tidak segar serta makanan yang terlampau banyak perasa yang membuatkan makanan tersebut terlampau sedap (menyebabkan kita melayan nafsu makan)



ii) bermula dari mata, bak kata pepatah dari mata turun ke hati. Bermula dengan matalah berlaku segalanya. Zaman kini kita banyak melayan jahiliyah yang rata-ratanya bermula dari mata itu sendiri. Dan kita seharusnya tidak dibenarkan langsung bertoleransi dengan benda yang haram. Pendek kata jangan qarib dengan jahiliyah. Seperti di dalam larangan Allah
'wala taqrabu zina..'




iii) melalui telinga atau pendengaran. Dengan mendengar lagu-lagu yang lagho seperti lagu-lagu yang ter'over' seperti rock dan band sebenarnya telah membuka ruang jin-jin dan syaitan masuk ke dalam hati dan badan kita. Dan ramai tidak sedar benda kecil ini yang lama kelamaan boleh merosakkan hati kita. Bunyi yang terlampau indah sebenarnya datang dari Al-Quran, Hadis dan kata-kata orang yang berilmu atau ulama' dan ibu bapa.

iv) hati yang kotor. Sebab itu kem-kem ini diwujudkan untuk membasuh kembali hati yang telah berkarat dengan tarbiyah imaniyah.

No comments: