Saturday, November 8, 2008

hidup untuk dakwah!!

salam..wah dah lamer ana bercuti dari menulis blog..yes~because exam fever.. nak study and memang xder maser nak tulis blog nih but now insyaAllah i am back!!

ya..hidup kita ini sebenarnya bertujuan dakwah..itu adalah satu moto yang sepatutnya kita semat dalam hati and harus menjadi prinsip kita. kadang2 kita sendiri terlupa apakah tujuan kita ini diciptakan oleh Allah. why??

seorang hamba Allah ini memang rungsing..sekejap iman dier kuat bak tembok besi sekajap imannya serapuh sarang labah2..baginya Syaitan dan jahiliyah amat kuat dan dahsyat sehingga boleh melupakannya tentang penciptanya..

di sekolah dia belajar..di rumah dia tidur, makan, solat and surf internet.. sampailah satu masa ini satu dugaan memang mencabar keteguhan imannya.. ya dia teringat kata seseorang 'kita tak tahu kuat mana akidah kita selagi kita tak diuji..kerana kita hanya menumpang akidah ibubapa dan guru2 kita'..

first sekali dia diuji dengan kemudahan internet di rumahnya..masyaAllah..memang berat ujian ini..secondly dia diuji dengan lagu2 jahiliyah yang melalaikan..lagi dia diuji dengan tentera2 syaitan yang lincah beraksi di arena perfileman tidak cukup dengan manusia hasil lukisan tangan pun jadi..

hatinya runsing..gelisah..dia mula lupa apa tujuannya diciptakan..hatinya kini lebih terarah kepada benda2 yang lagho..x bermanfaat..jika dulu dia sering memerhati keindahan ciptaan Allah namun sekarang dah kurang..

namun..hidayah dan inayah dari Allah bertalu2 datang supaya hamba Allah ini sedar..tup2..dia terfikir sendiri..apa yang aku lakukan ini..bolehkah aku melayani 'paroduk2' jahiliyah ini? salahkah?

tibe2 ader seorang yang dia kagumi online..seorang yang layak bergelar mudarris..
hatinya berdetik..kenapa aku tak cuber tanyer pendapat dier...maner tahu..

'salam..ana nak tanya pendapat tentang beberapa perkara..'

dia menunggu balasan namun hampa..tiada balasan..

dier meneruskan rutin hariannya sehingga lupa akan soalan yang ditanyakannya..
tidak lama kemudian satu balasan diterima ..

'wasalam..nak minta pendapat apa?'

'ya..boleh tak kiter ni tgk cite2, drama2 and so on? whats ur opinion?'

dan dia menjawab..

'boleh jer tapi kita kener fikir..kita habiskan masa melayan that stuff then ape faedah yang kita dapat? faedah utk diri sendiri? faedah utk agama? faedah utk keluarga?'

hatinya tersentak..ya betul.. apa faedahnya..
si mudarris menambah lagi..

'adakah masa yang kita habiskan cukup utk kita sehinggakan kita boleh menghabiskan masa pada benda2 tersebut? adakah kita sudah berusaha dengan keras utk lakukan tggungjawab kita dalam berdakwah sehingga kita boleh melayan dengan perkara2 seperti itu?'

'ader kawan macam tu ker?'

'ader jer..'

'then..diorang konsisten dgn dakwah tak?'

'konsisten dgn dakwah? macam ni la..ader sorang tu dalam otak dier tu study + dakwah.. and sorang lagi dalam otak dier tu study+dakwah+anime(or so on)..
anti raser maner lagi konsisten dgn dakwah agaknya?'

'yang first tu la kan..'

'bergantung pada pandangan anti..'

'ya..Allah tgk sejauh mana usaha kita utk menyebarkan din Islam dan bukan pada hasilnya..'

'ya..tetapi usaha itu memang benar2 keras dan bersungguh2..bukannye study sahaja perlu bersungguh2..'

'alhamdulillah..terima kasih utk short tazkirah..hati ana ini sudah terisi kembali..'

sekarang hatinya terisi kembali..dia tahu hidupnya sekarang bukan lain tetapi untuk beribadah kepada Allah bukannya menghabiskan masa dengan benda lain.. seperti firman Allah:

'aku tidak menjadikan jin dan manusia selain beribadah kpd Ku. Aku tidak menghendaki rezeki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah, Dialah Maha Pemberi rezeki Yang mempunyai Kekuatan lagi Sangat Kukuh'-Surah al-Zariyat : 56-58

'Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main2 dan kamu tidak akan dikembalikan kpd Kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja Yang Sebenarnya, tidak ada tuhan selain Dia, Tuhan (yg m'punyai ) A'rasy yg mulia'-Surah al-Mukminun:115-116

wallahua'lam..inilah sedikit input utk santapan para pembaca..moga Allah membuka hati kita supaya tidak terus seronok mengejar kehidupan dunia kerana kehidupan dunia dan akhirat tidak boleh disatukan..ana teringat dialog Allah kepada Rabiah al-Adawiyah:

'jika engkau inginkan dunia maka Aku akan berikan dunia dan seisinya kerana akhirat dan dunia tidak boleh berjalan bergandingan..'

wallahua'lam..



2 comments:

little muslimah said...

salam..
short tazkirah, tpi mempunyai isi yg padat & mantap!

Humayra' said...

salam ziarah ya ukhtie..
suka tazkirah ni.. teguran buat diri sendiri juga.. salam taaruf!