Saturday, September 20, 2008

matahari..0o..matahari



Salam..wah..panas betul bulan Ramadhan tahun ini..dengan terik yang memancar tanpa belas kasihan itu mudah sahaja mengeringkan tekak2 kaum muslimin yang berpuasa demi menagih keredhaanNya...

Saya memerhati dgn pndgn yg kosong ke arah terikan matahari ini..hmm..mmg Allah nak uji manusia ni..mana yg sabar dan yg mana dgn mudah mengeluarkan kata 2 kesat kpd makhluk ciptaan Allah yang hanya menurut sunnahNya..Nauzubillah..

But I realise something..saya pernah membaca sebuah buku yang dikarang Ummu Anas-Anak2ku Bangunlah..di dalamnya tertulis bahawa generasi muda ini amt memainkan peranan bagi membentuk generasi Islam pada masa akan datang.. Buktinya??
Matahari..jika kita tgk waktu yang paling terik di waktu tengahari bukan?? Jadi ia seperti manusia manusia iaitu waktu pertengahan atau waktu mudalah merupakan waktu yang paling kuat dan paling bersinar..

BUt..pada waktu inilah kita enjoy ourselves, lagho and menikmati hidup dgn berperinsipkan moto2 hidup dari barat yang bisa meruntuhkan umat islam- HIDUP CUMA SEKALI JADI KITA ENJOY!!!

Oh my Allah!! saya agak terkesima mendengar satu ayat ini cuma.. Cuba kita muhasabah balik 'apa ertinya saya memeluk agama islam?' dan bukankah Allah berfirman:

'aku tidak menjadikan jin dan manusia selain beribadah kpd Ku. Aku tidak menghendaki rezeki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah, Dialah Maha Pemberi rezeki Yang mempunyai Kekuatan lagi Sangat Kukuh'-Surah al-Zariyat : 56-58

'Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main2 dan kamu tidak akan dikembalikan kpd Kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja Yang Sebenarnya, tidak ada tuhan selain Dia, Tuhan (yg m'punyai ) A'rasy yg mulia'-Surah al-Mukminun:115-116

jika kita mentadabbur kembali ayat ini nescaya tiada seminit pun kita sanggup buangkan ia...
kita akan sibuk mencari keradhaanNya kerana janji Allah itu pasti dan sesungguhnya Allah amat menepati janjinya..

haiwan dan tumbuhan2 pun berzikir..inikan pula manusia yang Allah berikan guide yang amat lengkap-Al-Quran..

'Ya tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku di dalam agamMu dan jadikanlah aku seorang yang taat'

Ameennn...

No comments: