Monday, July 7, 2008

I'DAD DUAD-melahirkan para duu'at

pada tanggal 4 julai 2008 , kami seramai 8 orang wakil smah telah menyahut seruan dgn smgt yg berkobar2 serta insyaAllah mentasydidkan niat yang ikhlas untuk mendapat mardhatillah..

kami terdiri dari 6 banat dan hanya 2 banin..huhu~ sungguh terkilan..tapi tak melunturkan semangat kami.. seperti kata perasmi kami " program ini sepatutnya satu program yang dinanti2kan setiap tahun..."

pada mulanya saya mmg tak berapa mengetahui apa objektif sebenar tetapi mereka yang terpilih yg terdr daripada nuqaba' dari setiap sekolah.. baru saya mengerti.. objektif sebenarnya ialah melatih para nuqaba'..

alhamdulillah..saya kenal ramai peserta yakni saudara seislam yang dibawah satu fikrah dan medan tarbiyah yang sama.. mereka amat peramah dan saya sedar hubungan kami yanag mempunyai satu fikrah merupakn hubungan persaudaraan yang lebih rapat dari darah daging sendiri..





al-imran:110
"You (Prophet Muhammed (S)) are the best fo peolpes ever raised up for mankind; you enjoin Al Maruf and forbid Al Munkar and you believe in Allah. And had the people of the Scripture believed, it would have been better for them; amoung them aresome who have faith, but most of them are Al Fasiqun(disobedient to Allah and rebellious aginst Allah's commend)".


kami didedahkan dgn kepentingan ayatul quran ini.. masyaAllah.. sesunggunya kita wahai manusia mempunyai satu tanggungjawab dan kewajipan- amal maaruf nahi munkar.. masa kita muda ini wahai pemuda pemudi islam adalah waktu kita paling kuat diantara dua kelemahan iaitu lemah kerana kanak-kanak dan lemah kerana tua..

ini dapat dilihat apabila soalan yang Allah rabb kita yang akan dipersoalkan kepada kita selepas kita mati ialah:
" ..apakah yang kamu habiskan di waktu mudamu.."
jadi apabila kita menghadap Allahu Rabbal Alamin, bekalkanlah jawapan yang bisa boleh membela dirimu..

moga Allah merahmati n memberkati kita semua..saya berpegang teguh dengan kata2 ini
' jika kita menolong Allah maka Allah akan membantu kita"
insyaAllah..wallahua'lam

No comments: