Wednesday, April 27, 2011

penat~

penat itulah yg dirasai sekarang~
kenapa?
first, sebab baru balik dari usim, nilai penat dri sana pun x habis2 lagi...
second, tak ku sangka bnyak barang jugak kat rumah ni...brg2 klinik parents, makmal la ape la...amat mencabar angkat barang turun naik tangga..tapi takpe sebab inilah jasa yg saye leh berikan pada mereka..nak saye upah org xde duit pulak so kene la bagi tenaga ini...insyaAllah...seperti kata2 ayahku: semangat kak uda semangat!!!

alhamdulillah jumaat lepas dah habis sumer exam..alhamdulillah sekali lagi kerana Allah memberikan kesempatan untuk menghabiskan exam tu and soalan bleh la jawab...insyaAllah..saya dah usaha dan tinggal bertawakal kepada Allah and let He decide the rest~

dah habis exam dah pun....=)

namun saya terfikir sesuatu (mase xde keje lpas jwb exam) kat exam hall a.k.a stadium tu...semua pelajar tekun menjawab dan kedengaran suara "ok, tinggal 5 minit sahaja lagi..". semua semakin tekun menjawab dan ade yg blurr tak tau nak wat ape dah dan ade yg bru bangun tido...manusia memang macam2 ragam...

dan saya terfikir, beginikah kehidupan manusia?? seperti peperiksaan..ada tempoh yg tertentu,,terpulang pada kita hendak buat bersungguh2 atau main2 atau xbuat langsung. bila masa dah tamat kita dah tak boleh buat ape dah..memang masa yg diperuntukkan untuk kita takat tu jer..

Allah bagi manusia certain time...60 thun? 50? 20thun? terpulang kepada kita nak buat kebaikan? kejahatan? maksiat? dah bila Allah kate masa sudah tamat kita akan menemui maut..waktu tu kite xleh nak buat ape dah..merayu lah kepada Allah mcmne pun nak hidup balik xkan boleh sebab waktu kita dah habis..

dan marilah kita berfikir sejenak. bila Allah panggil kita apa sumbangan kita untuk Islam sewaktu kita hidup??
seperti kata2 saidina abu bakar: Islam mundur sedangkan aku hidup! khalifah yg banyak memberikan jasa pada Islam ckp camtu inikan kita?

baru2 ini saya dapat berita bekas kawan sekolah meninggal disebabkan kemalangan...umur arwah 19 tahun. berita itu amat berkesan di hati saya dan merupakan peringatan bahawa bila2 msa Allah boleh tarik nyawa kita...dan dulu saye pernah mendaki bukit la ape la perasaan memang amat penat sepenat2nya same goes when saye angkat brg2 nak pindah ni...rase penat sgt dan cube bayangkan perasaan penat ini malah lebih teruk lagi kita akan rasai di akhirat yang kekal?? masyaAllah....nauzubillah min zalik..ya Allah jauhkan lah aku dari azab neraka~

sajer jer nak post psal bnde ni hari ni untuk peringatan kite bersame~ sesunggah peringatan itu tidak bermanfaat kecuali untuk org yg beriman~ya Allah jadikanlah aku dalam golongan itu..

kepada kawan2 rumah nnti ek kite post pasal korang lak...xde mase lar byak sgt keje nak buat..

p/s:jamuan tsu best tapi something berlegar2 di kepala and nak tahu sangat jawapan die~~

1 comment:

amierul said...

Hahaha..jawapan sapa yang kau nak tahu uh??haha