Sunday, July 25, 2010

cuti juga akhirnya..

alhamdulillah..
dengan izin Allah sampai juga saya di bumi ipoh perak..
tetapi, banyak juga halangan yang terpaksa ditempuh untuk sampai ke sini..

sebelum bertolak pulang saya amat2 keletihan dan plan untuk pulang malam jumaat itu saya rasa amat mustahil.. ini kerana assignments yang meletihkan sehingga 2.30pagi baru mata boleh terlelap..

hari jumaat itu kelas habis pkul 6.30ptg tetapi entah mengapa pakcik bas menuggu sehingga pkul 7.00mlam.. dan sampai di kolej kediaman sekitar jam 7.30mlm begitu..
menurut akal saya merasakan amat mustahil untuk pulang malam itu juga..tiket pun kami tak beli lagi..

tetapi, kawan sebilik saya amat2 mahu pulang malam itu juga.. kerana keluarganya dan masalah lain..jadi, saya membuat keputusan untuk mencuba nasib malam itu untuk pulang..alhamdulillah ada kawan yang sudi menumpangkan saya ke ktm nilai..

sampai di ktm nilai sekitar 9.00 malam begitu dan kami tiba di kl sentral sekitar jam 11.00 malam..dan apa yang kami takuti terjadi..tiada tiket train..memang berdasarkan logik memang xder tiket pun..tak tahu kenapa kami bertindak segila ini..

jadi kami menaiki teksi ke hentian jalan duta..pakcik teksi itu amat baik sekali..memberi tambang yang agak murah dan sanggup menunggu kami sehingga kami membeli tiket..
tapi dengan izin Allah tiket ke ipoh juga habis..

tiket yang paling awal pula pada pkul 8.15pagi..

jadi kami bercadang utk membeli tiket itu dan bermalam di surau di perhentian jalan duta ini..
namun..berdasarkan kertas tertampal di depan pintu surau akan ditutup pada 12tgh malam itu..
ape? surau pun kene tutup ker?
mushkilah...mushkilah..

dan bincang punye bincang ade makcik Jannah (kwn sbilik) ingin menghulurkan bantuan dengan menumpangkan kami malam itu di rumahnya sekitar kepong..

sedang kami lepak2 dan buka internet di surau tiba2..

"tuk2.."

pintu diketuk..dan perlahan2 kami membuka pintu..rupe2nye guard ketuk suruh keluar.. kami pun bagitahu

"pak cik..nnti ader org nak ambik kami..boleh kami dduk sni kejap?"

dan alhamdulillah pak cik tu setuju...

dan sdg leka kami beristirehat..(main komputer lagi) pintu diketuk sekali lagi sekitar jam 1.15pagi..

dan kami berpandangan dan amatlah suspens..adakah pakcik itu mahu kami keluar skrg?

dan alhamdulillah rupa2nya mak cik Jannah dah sampai untuk ambik kami..lega kami..

kami pun sggah ke kedai mak cik tersebut..dan dijamu dgn burger abalong..perh...sedap sangattttt!

dan kami tiba di rumah mak uda sekitar pkul 2 pagi..

perkara pertama yg saya perasan mengenai rumah itu ialah kucing! Kucing2 di rumah itu terlalu comel dan manja sekali..

dan kami selamat mendarat ke bahtera lena pada jam 2.3opagi...

dua hari berturut2 saya tidur selambat itu..

keesokan paginya hendak dipendekkan cerita kami tiba di perhentian jalan duta sekitar jam 8pagi..

dan selamat sampai ke ipoh sekitar jam 10.30 pagi..

Alhamdulillah..

perkara pertama yg saya lakukan apabila tiba di ipoh ialah memandang wajah ibu bapa saya.. alangkah terlalu rindunya saya..

walaupun letih saya gagahkan diri membantu mereka mengendalikan seminar yang dilakukan di hotel hillcity..

saya terlalu gembira pada hari itu..dan malam saya menjejakkan kaki di rumah..bertemu adik dan abang dan terbaru utk saya ialah anak2 buah..arham dan nabihah..comel..petah berkata...
they call me mak uda..(sort of)..

walaupun perit pglaman ketika mahu pulang tetapi Allah balas dgn kegembiraan saya di sini.. dan disini saya mendapat pelajaran:

  1. jangan buat kerja last minute..terutama utk assignments..dan paling penting beli tiket awal2
  2. better ambik bas di seremban bukan kl sentral
  3. sentiasa meletakkan Allah di tempat pertama untuk kita meminta bantuan...kita perlu ada rasa kebergantungan kepada Allah dengan sebenar2nya..
  4. sentiasa bersyukur
sekian~

2 comments:

ummu saifuddin said...

Salam rindu...

Lain kali jgn dibuat lagi balik tgh2 malam ye chek !!! BAHAYA ! Tok sah kata anak dara..anak jantan pun bahaya zaman skrg ni...

Alhamdulillah semua slamat..

Cuti smpai bile?

Siti Asma Bt. Mohd. Noor said...

salam rindu juga mh...
cuti tu dah lame dah habis..hehe..nanti 4 hb september nnti baru ana balik raye..hehe..