Tuesday, December 18, 2007

Jawapan Allah

Saya membelek2 majalah PEWARIS edisi khas. Covernya subhanallah menarik minat saya untuk terus menatapnya.. Dengan izin Allah saya tertarik akan satu ruangan khas tentang jawapan Allah tentang masalah manusia berpandukan kitab suci Al-Quran..




S: Adakah aku sudah dikira beriman?
J: " Apakah manusia itu mengira mereka dibiarkan saja mengatakan : 'Kami beriman', sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami menguji orang-orang yang sblum mereka, sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang berdusta".
Surah Al-Ankabut: 2-3

S: Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idamkan?
J: " Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagi mu, tuhan mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui"
Surah Al-Baqarah: 216

S: Kenapa susah sangat ujian ini?
J: " Tuhan tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya".
Surah Al-Baqarah: 286

S: Aku rasa kecewa, lemah semangat, tertekan..
J: " Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamu adalah orang yang paling tinggi darjatnya, sekiranya kamu orang beriman"
Surah Ali-Imran: 139

S: Bagaimana harus aku hadapinya?
J: " Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara2 kebajikan) dan kuatkanlah kesabaranmu ( lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan) dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada tuhan supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)"
Surah Ali-Imran: 200

" Dan mintalah pertolongan (kepada tuhan) dgn jalan sabar dan mengerjakan solat dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali orang2 yang khusyuk"
Surah Al-Baqarah: 45

S: Apa yang aku dapat dari semua itu?
J: " Sesungguhnya tuhan membeli daripada org2 mukmin diri, harta mereka dgn syurga bagi mereka"
Surah At-Taubah: 111

S: Ah.. Aku tidak tahan! Aku dah bosan dgn semua ini..
J: " ........Dan janganlah kamu berputus asa drpd rahmat serta pertolongan tuhan. Sesungguhnya tidak berputus asa drpd pertolongan tuhan itu melainkan kamu yang kafir"
Surah Yusuf: 87


No comments: